Térképezési hibák, területszámítási hibák, felmérési hibák és ki jogosult kijavítani?

Spread the love

A Földhivatal jogszabályban előírt kötelessége térképezési, területszámítási, felmérési hiba esetén a természetbeni állapot ellenőrzése. A Földhivatal munkatársai végezhetnek helyszíni ellenőrzést is, a hiba kijavítása érdekében. a helyszíni állapotnak meg kell egyeznie a térképi állapottal.

Mi okozhatja a helyszíni állapot, és a térképi állapotok különbségét?

  • Előfordulhat felmérési hiba
  • térképezési hiba
  • földmérő nem mérte be az épületet, hanem csak építési tervről rajzolta be az épületet
  • földmérő felmérte, de lemaradt az épület a vázrajzról, vagy rajta van a vázrajzon, csak lemaradt a földhivatali térképről
  • építtető elmulasztotta földmérővel elkészíttetni az épületfeltüntetési vázrajzot
  • a földmérő által készített vázrajzot ugyan záradékolták, de elmulasztottak okiratot becsatolni az ingatlan-nyilvántartási, tulajdoni lapra történő átvezetéshez
  • papír térképek digitalizálása során is keletkezhetett térképezési hiba

Ki javíthatja ki ezeket a hibákat?

  • földmérő, ha felméréskor észleli az eltéréseket, kéri a földhivatalt a térképezési, felmérési, vagy terület számítási hiba javítására
  • a földhivatali adatszolgáltatás kiadása előtt: – a földhivatal ügyintézője ellenőrzi a kiadott adatokat, ha hibát észlel, kijavítja, erről határozatot is hoz,
  • ha az ingatlan tulajdonos megbízza a földmérőt, hogy készítsen szakvéleményt, vizsgálja ki a korábbi térképi eltéréseket, és felméréseket,
  • bírósági szakértő

Milyen épületeknek kell szerepelnie az ingatlan-nyilvántartásban:

  • Állandó jellegű épületek:
  • a 12 négyzetméternél nagyobb:
  • kőből,
  • téglából,
  • keresztúri blokkból
  • szilikátból
  • itongból
  • vályogból,
  • tömött falból,
  • vasbetonból készült vagy előre gyártott elemekből összeállított épület;
  • a faépületek vagy vasvázas épületek közül pedig az, amelynek szilárd alapja (kő, tégla, beton stb.) van.

Mi történik akkor, ha az ingatlan tulajdonos elmulasztja az épületfeltüntetési vázrajz elkészítését, vagy a változás bejelentését?

A Földhivatal helyszíni ellenőrzést végez. Ha eltérés van, felszólítja az ingatlan tulajdonost, hogy bízzon meg ingatlanrendező földmérőt, hogy elkészítse a változási vázrajzot, és nyújtsa be a földhivatalba záradékolásra. Ha ennek a felszólításnak nem tesz eleget az ingatlan tulajdonos, akkor a földhivatal beméri. De ennek jóval nagyobb a költsége.

A díjfizetési kötelezettséget az ingatlanügyi hatóság határozattal állapítja meg. A tulajdonos a „Mérnöki Szolgáltatások Ajánlott Díjszabása” (MÉDI) szerinti munkadíj 130 százalékát köteles befizetni a földhivatalnak, ezen felül az adatszolgáltatás és a földhivatali vizsgálat díját is meg kell térítenie. A NAV adók módjára behajtja.

Ki végezheti a vázrajz készítést? Ingatlanrendező földmérő készítheti el a vázrajzot, vagy ha még nincs meg a pályakezdő földmérőnek a jogosultsága, akkor ingatlanrendező földmérő vizsgálata kell hozzá, aki tanúsítja a munka minőségét. A földhivatal ezeknek a szakmai előírásoknak meglétét ellenőrzi, földmérő igazolvány számot, földmérő végzettséget, és ingatlanrendezői jogosultság meglétét a vázrajz vizsgálatakor, záradékolás előtt felülvizsgálja.

Ha Önnek ilyen jellegű problémája van, hívjon bizalommal.

Kiss Tibor ingatlanrendező földmérő 06-20-586-11-79, vagy 06-30-58-77-363

Az épületfeltüntetési vázrajzhoz kell okirat is:

  • használatbavételi engedély
  • használatbavétel tudomásulvétele
  • fennmaradási engedély, ha nincs meg az építési terv, vagy engedély, vagy engedély nélkül épület az épület 30-40 évvel ezelőtti épület található

Előfordulhat akár olyan helyzet is, hogy Ön eleget tesz a Földhivatal felhívásának, megbízza a földmérőt az épületfeltüntetési vázrajz készítéssel, a vázrajzot záradékolja a földhivatal. Az építész tervező, statikus, műszaki ellenőr elvégzi a fennmaradási engedélyhez szükséges megbízást, de az építési hatóság mégsem engedélyezi. Ebben az esetben mégsem lesz rajta az épület a Földhivatali térképen. Általában a melléképületek esetében fordul elő ez.

Fontos: jelenlegi jogszabályok alapján a régi minimum 10 éven túli épületek esetében nem rendelhető el automatikusan az épület elbontása. Kialakul egy patt helyzet. Sem lebontani nem kell, de fel sem lehet tüntetni az ingatlan-nyilvántartási térképen. Korábban volt egy lehetőség, a régi épületek feltüntetésére: a Hatósági bizonyítvány. Mára már csak a Fennmaradási engedélyezés lehetséges.

Ha hitelhez, CSOK-hoz, felújításhoz kellene az épület feltüntetés, Javaslom először az okirat beszerzését,

Kiss Tibor ingatlanrendező földmérő 06-20-586-11-79, vagy 06-30-58-77-363

kisstibi.szerencs@gmail.com

Vélemény, hozzászólás?

Az e-mail címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük